Voisin unelmoida koko päivän

Jarkko Fräntilä

Sue 7/2013

En usko maailmalta löytyvän yhtään yhtyettä, joka nauttisi yhtä varauksetonta ihailua kuin The Posies Suomessa. The Posies on musiikinrakastajien yhtye: voimapopbändi, joka muistetaan etenkin kitararockin harrastajien parissa mainita aina yhtenä suurimmista suosikeista. Ja kun The Posiesin tapauksessa puhutaan musiikinharrastajista, puhutaan … Lue loppuun

Ennen paskempaa, nykyisin huonommin

Jarkko Fräntilä

Sue 5/2013

Perjantainen marraskuu, vuosi 1998. Kello 19.00 Timo avaa punaviinipullonsa, kun Saara ja Tytti ovat tulleet paikalle. Saaralla on siideriä. Tytin rahat ovat loppu, mutta Timo on luvannut tälle pari lasia viiniä. Tytillä on mukana baaritiskeiltä löytyvä Clubland-lehtinen, joka ilmestyy kahden … Lue loppuun

Iskelmä kuolee, viimeinkin voimme elää

Jarkko Fräntilä

Sue 4/2013

Irlantilaiset ovat iloisia juoppoja, jotka rakastavat juhlimista. Vähän niin kuin tanskalaiset. Suomalaiset taas väärinkäyttävät alkoholia suruunsa ja kaikilla on paha olla. Verhoudumme puolet vuodesta melankolian huntuun. Olemme masentuneita. Paskomme housuihimme, kun emme jaksa kävellä alakuloltamme vessaan saakka. Mitä sitä turhaan. … Lue loppuun

Kohti parempaa maailmaa

Jarkko Fräntilä

Sue 3/2013

Suuri Valtion Johtaja katsoi rumpujen olevan alemman kansanryhmittymän tauti. Tom tomia, hi-hatia ja bassorumpua hakkasivat työväestön edustajat, joilla ei ollut mahdollisuuksia nousta edes keskiluokkaan. Rumpujen soitto ei edistänyt kansakunnan kehitystä millään tavalla. Rumpujen soittajia oli kenties vain prosentti kansakunnasta, mutta … Lue loppuun

Kunniaa ruohonjuuritasolle

Jarkko Fräntilä

Sue 2/2013

Femma-gaalaa on järjestetty vuodesta 2004 lähtien, ja vuosien varrella juhla on käynyt läpi suuria muutoksia. Tähän on aina ollut yksinkertainen syy: gaalan tuomaristolla ei ole ennen ensimmäisiä gaalapalavereita minkäännäköistä hajua siitä, millainen juhlasta on tulossa. Joskus saattaa tuntua siltä, ettei … Lue loppuun

Pappavalta tukehduttaa nuorison nousun

Jarkko Fräntilä

Sue 1/2013

Meidän musiikinharrastajien yllä leijuvat uhkakuvat, ja uhka tulee musiikinharrastajien ylimmältä taholta kuin Salaisissa kansioissa konsanaan. Uhka syövyttää aivomme ja tekee meistä kuolaavia, markkinatalouden edessä matelevia orjia. Levy-yhtiöt yrittävät jatkuvasti myydä meille eilisen artisteja. Ja mehän ostamme, sillä luulemme tarvitsevamme niitä. … Lue loppuun

Top-listausten rakennuspalat – näin teitä kusetetaan

Jarkko Fräntilä

Sue 12/2012

Vuoden paras -listaukset ovat leipää ja sirkushuveja. Ne myös paljastavat tekijöistään enemmän kuin DNA-tutkimus, Supon salaiset kansiot tai Facebookin viestihistoria yhteensä. Antaako listaaja äänensä helpoille kauppamatka-albumeille, joita voi huudattaa taustamusiikkina tofupaketteja valitessaan? Vai nostaako hän kenties hattua niille albumeille, joissa … Lue loppuun

Walkmaneista Bang & Olufseniin – antihifistin porttiteoria

Jarkko Fräntilä

Sue 11/2012

Veronpalautukset tulevat joulukuussa. Vapaasti populaarikulttuurista kirjoittavalla touhottajalla eivät tulot päätä huimaa. Hyvänä puolena alhaisissa palkoissa on se, että freelancer-verokortin prosentti on pienimmillään 15 ja tuloraja 23 000 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että mitättömistä tuloista johtuen joulukuun 5. päivä on aina … Lue loppuun

Kunhan olutta riittää

Jarkko Fräntilä

Sue 10/2012

Grunge ponnahti yleisön tietoisuuteen Seattlesta ennen kaupungin taloudellisen nousun mahdollistanutta IT-buumia. Se sai voimansa ahdistuksesta ja siitä, ettei nuorilla ollut (ainakaan omasta mielestään) tekemistä, vaan musiikki oli ainoa pakokeino tylsyyttä vastaan. Grungen yhteydessä puhuttiin slacker-kulttuurista: siitä, ettei oikein mitään jaksanut … Lue loppuun

Mike Patton ja John Zorn – portit kokeellisen musiikin maailmaan

Sue 9/2012

Jarkko Fräntilä

90-luvun taitteessa musiikkikenttä oli tylsämielinen ja ennalta-arvattava. Grunge ei ollut vielä syntynyt, ja Los Angelesin tukkabändien jäsenet näyttivät enemmän tytöiltä kuin pojilta. San Franciscossa vuonna 1981 perustettu Faith No More iski musiikillisen laman keskellä oikeaan saumaan, ja yhtyeen kakkosalbumi, vuonna … Lue loppuun