RUUDOLF: Doupeimmat Jumala seivaa (Monsp)

Jari Mäkelä

Kotimaisen hiphopin paras meksikolaistaustainen räpäyttäjä Rudy Kulmala järjesti Sue-lehden toimituskunnan vuosiäänestyksen 2004 suurimman yllätyksen. Ruudolfin ensimmäinen levy-yhtiön jakelema sooloalbumi Doupeimmat Jumala seivaa nousi jaetulle ykkössijalle yhdessä Mokoma -yhtyeen Tämän maailman ruhtinaan hovi -levyn kanssa.

Ruudolf kommentoi äänestyksen tulosta lehdessä yllättyneenä: ”Vakavasti puhuen, ovatko jotkut hevipitkätukatkin äänestäneet levyä? Huh, outo homma, mutta mahtavalta tuo totta kai kuulostaa. Aika oudolta kuulostaisi, että jossain räppilehdessä heviyhtye voisi voittaa vastaavan sarjan” (Vuoden levyt 2004 by Team Sue, Sue 12/2004).

Jaettu kärkisija oli osoitus Suen kirjoittajien eklektisestä mausta, mutta totuuden nimessä ennen kaikkea siitä, että rapin suomenmestaruuden Rudy Rääväsuuna 2001 ja Ruudolfina 2005 voittanut moottoriturpa nousi vuosikymmenen puolivälissä genren undergroundsuosikista suuremman yleisön tietoisuuteen.

Kulmala aloitti räppäämisen jo ala-asteella. Yksitoistavuotiaana hän vieraili puoliksi meksikolaisen nuorisopastori-isänsä luona USA:ssa ja tuliaisiksi tarttui kasetillinen hiphoppia, josta poika lainasi riimejä ja lisäili joukkoon omiaan. 90-luvun lopulla tuli sitten kokoonpanojen vuoro.

Kulmala vaikutti Tommi ”OG-Äpärä” Liikan (myöhemmin Eevil Stöö) kanssa Kesäiset Äpärät -ryhmässä, mutta tunnetuksi hän tuli nelihenkisessä Vähäiset Äänet -yhtyeessä, jossa vaikutti hänen pitkäaikainen yhteistyökumppaninsa Karri ”Karri Koira” Sirén. Kaseteilla ja cdr:illä julkaistuja hengentuotteita löytyy YouTubesta.

Vähäiset Äänet kutistui trioksi, kun alunperinkin seurakunnan kesäleiriltä ystäväpiiriin bongattu Henry Lee tuli uskoon. Jonkin ajan kuluttua homma lopahti ja SM-voittaja Rudy aloitti soolouransa. Varhaista soolomateriaalia on koottu Rudolf-nimellä julkaistulle omakustannekasetille ja -cdr:lle Vaimo (kulkee myös nimellä Vaimokassu) tai 2003-2003, joka myi yli tuhat kappaletta. Vuonna 2005 levystä ilmestyi pieni vinyylipainos.

Kulmala kääntyi uskoon ja lopetti pössyttelyn ja dokaamisen kesän 2002 lopussa. Hän ei kuitenkaan lopettanut räppäämistä vaan jatkoi biisien tekemistä. Sanoitukset muuttuivat ”pillu ja päihteet” -aiheisista freestyle-tyylittelyistä henkilökohtaisemmiksi kertomuksiksi räppärin omasta elämästä. Samalla taiteilijanimi vaihtui Rudy Rääväsuusta Ruudolfiksi.

Vuoden 2004 alussa Ruudolf ehti julkaista Rudy Wöller EP -nimisen cdr-omakustanteen, joka myi parisataa kappaletta. Harvinaisuudella oli mukana viisi kappaletta, jotka muodostavat Doupeimmat jumala seivaa -albumin rungon: Bodausanthem, Karri Koiran kanssa duetoitu Beibi beibe, Oukki doukki, Minä, mä ja meitsi sekä Herttoniemest ikuisuuteen. Beibi beiben taustalla kuullaan Lee Fernandez & Brothersin sielukasta versiota Hamilton, Joe Frank & Reynoldsin USA:n poplistan ykköshitistä Fallin’ In Love (1975).

Ruudolf julkaisi Bodausanthemista omakustanteena myös vinyylimaksin, josta tuli hitti Radio Helsinki -asemalla. Biisi soi myös YleX:llä, sillä kappaleen ironinen hedonismi ilmeisesti hämäsi. Kappaleen tyylikäs tausta on lainattu Intimate Strangersin 70-luvun discosoulbiisistä Love Sounds (1975), jota länsirannikon gangstaräppäri MC Eiht käytti vuonna 2000 kappaleessaan The Hood Ratz.

Keväällä 2004 Monsp-yhtiön Keijo ”Kepe” Kiiskinen suostutteli Ruudolfin liittymään talliinsa. Levytyssopimus salli jatkossakin omakustanteiden julkaisun, mikäli artisti niin haluaisi. Karri Koira & Rudolf -nimellä julkaistiin lokakuussa 2004 kaksitoistatuumainen single, jolla oli Doupeimmat Jumala seivaa -albumin Sirénin kanssa Ice Dog -nimellä äänitetyt asepalvelusaiheiset duetot Whatsdadiliyoo ja Hala!

Aiemmin julkaistut Rudy Wöller EP:n kappaleet taltioitiin Doupeimmat Jumala seivaa -levylle uusiksi hiotumpina ja parempisoundisina hifi-versioina. Albumilla oli jopa erilliset miksaus- ja masterointisessiot. Ehkä paras kappale on rapin ja räppäämisen ikuisen paradoksin tiivistävä Oukki doukki. Sanoituksensa ansiosta hyvää mieltä tuottavan biisin tausta on napattu funkjazz-pianisti Bob Jamesin Roberta Flack -klassikon instrumentaaliversiosta Feel Like Making Love (1974).

Toinen ehdoton suosikkini on albumin päätösbiisi Minä, mä ja meitsi. Nimi viittaa tietysti De La Soulin klassikkohittiin, mutta itse biisin tausta on napattu Isley Brothersin Footsteps In The Darkista (1977), mitä jo Ice Cuben jättihitti It Was A Good Day (1992) käytti. ”On hyvä päivä olla minä, mä ja meitsi”.

Kemmuru-yhtyeen Miska ”Aksim” Soinin (albumilla Blaksim) kanssa duetoitu nimikappale herätti huomiota uskonnollissävytteisen sanomansa lisäksi klassikkoriffinsä ansiosta. Hiphopin kulta-ajan Positive K:n I Got A Man -hitinkin (1992) tausta on alunperin napattu A Taste of Honey -duon kappaleesta Rescue Me (1980).

Tositapahtumiin perustuvassa Laulava raksamies -biisissä on albumilla hiukan samanlainen fiilis ja kierto kuin hukkapätkä Skee-Lon I Wish -hitissä (1995). Biisin tausta on Digable Planets- ja Guru’s Jazzmatazz-henkinen läiske, jonka alkuperä joku päivä selvinnee. Oheinen livetaltiointi on haastatteluineen kesän 2005 Provinssirockista.

Vaikka Ruudolfin positiivinen ja svengaava räbäytys ja hyvällä maulla taustalle valitut biisinpätkät toimivat kuin tauti, piti tekstien uskonnollista sanomaa aikoinaan hiukan kakistella. Olkoon syy sitten hengellinen herääminen, pitemmälle edennyt dementia tai mikä hyvänsä, ei teksteissä tänä päivänä kuulu minkäänlaista ongelmaa, päinvastoin.

Jälleen itseironinen ja tunnustuksellinen Herttoniemest ikuisuuteen lainaa havaijilaisen Nohelano Cyprianon rockpiireissä harvoin kuultua Lihue-discofunkia (1979).

Suen Tomi Tuominen ennakoi albumin 10/10 -arviossaan sanoitusten aiheuttavan jopa anti-päiviräsänen -ilmiötä eli kirkkoon liittymisen lisääntymisen tilastopiikkiä hiphopin kuuntelijoiden keskuudessa. ”Normaalisti kristinuskon yhdistäminen mihin tahansa musiikkilajiin aiheuttaisi minussa vahvan vastareaktion, mutta Doupeimmat Jumala seivaa on niin vahva albumi, että sen kuuntelematta jättäminen noin pinnallisten syiden takia olisi rikos” (Sue 11/2004).

Vaikka populaarimusiikkimme portinvartija YleX ei suostunut ottamaan levyn biisejä soittolistoilleen niiden kristillisen sanoman takia, Doupeimmat Jumala seivaa nousi ilmestymisviikollaan albumilistan 18. sijalle ja myi mukavasti. Kevään 2005 Ruudolf vietti norjalaisessa raamattukoulussa, mutta jatkoi sen jälkeen nousujohteista uraansa soolona ja Karri Koiran kanssa. Bodausanthem on saanut seuraajakseen Ruudolfin sanoittaman Mustan Barbaarin Salil eka salil vika -hitin (2013).

Suomalaisen hiphopin ensimmäiseksi varsinaiseksi klassikoksikin julistettu Doupeimmat Jumala seivaa julkaistaan huomenna albumin kymmenvuotisjuhlan kunniaksi tuplavinyylinä. Helsingin Tavastia-klubilla järjestetään huomenna kaksi juhlakeikkaa, joista ensimmäinen on ikärajaton.

Jari Mäkelä

Kirjoittaja on turkulainen popmusiikkiaddikti. Tällä palstalla hän raapaisee kymmenen vuoden takaista albumiklassikkoa.

Kommentointi on suljettu.