AYREONIN ÄÄNET

Ayreonin Arjen Lucassen kertoo marraskuun Suessa uudesta The Theory of Everything -levystään. Tässä jatkoartikkelissa hän puhuu siitä, kuinka albumille valitut laulajat päätyivät mukaan levylle.

Niin iso osa Ayreonin musiikkia kuin itse sävellykset ovatkin, ovat tässä rockoopperassa merkittävässä roolissa myös laulajat. The Theory of Everythingille valikoitui parinkymmenen laulajan sijaan ”vain” seitsemän sitäkin vaikuttavampaa ääntä, jotka kaikki saivat paljon tilaa levyltä.

Annetaanpa Arjen Lucassenin kertoa, miten kukin laulaja päätyi mukaan The Theory of Everythingille tänä modernina sosiaalisen median aikana, jolloin maailma on pienempi kuin ikinä ennen.

MARCO HIETALA (Tarot, Nightwish)
– Marcolla on niin valtava, vaikuttava ja jopa ilkeä ääni, että oli ihan mahtavaa saada hänet näyttelemään eräänlaista tarinan pääpahista. Juttelimme ensimmäisen kerran viitisen vuotta sitten. Oli lähellä, ettei Marco ollut mukana 01011001-albumilla, koska hän tykkäsi todella paljon The Dream Sequencerista. Sen takia halusin haastaa hänet Theorylla ihan erilaiseen rooliin. Nightwishin massiivisen ja orkestroidun sinfoniametallin sijaan Marco pääsi näyttämään kyntensä monipuolisemmin kuin koskaan ennen. Vaikka hän on laulanut metallia vuosikymmeniä, luulen, että moni tulee levyä kuunnellessaan ihmettelemään, että laulaako tässä todellakin Marco Hietala. Oli niin hienoa nähdä Marcon heittäytyvän täysin estottomasti musiikkiin, että hänen osuutensa kasvoivat lopulta jopa odotettua monipuolisemmiksi.

JB (Grand Magus)
– Mielenkiintoinen valinta, vaikka itse sanonkin. Grand Magus eroaa Ayreonista jopa niin paljon, että JB vaati runsaasti suostuttelua ennen kuin suostui rooliin. Viisi vuotta sitten JB kieltäytyi, mutta nyt en antanut periksi. Soitin hänelle ja yritin ymmärtää, miksi hän karsasti ajatusta Ayreonissa laulamisesta. Hän vetosi musiikin erilaisuuteen kaikkeen tekemäänsä verrattuna. Kun sain hänet ymmärtämään, että juuri tässä piilee koko homman mahtavuus, aloimme päästä samalle aallolle. Lopulta JB sai äimistyä itsekin, miten uudenlaisia sävyjä hän löysi massiivisesta äänestään. Uskon tämän seikkailun olleen hauska kokemus meille molemmille.

SARA SQUADRANI (Ancient Bards)
– Etsin levylle juuri tietynlaista naisääntä enkä meinannut millään löytää sitä. Vasta erään fanin lähettämää Youtube-linkkilistaa läpi käydessäni korvani hörähtivät Saran kohdalla. Hän oli täydellinen! Juuri sitä kaikkea mitä halusinkin! Sarakaan ei ollut kovin itsevarma äänensä Ayreoniin sopimisen suhteen, mutta kuultuani muutamia demoäänityksiä, olin itse sitäkin varmempi. Sara on erilainen naisääni kuin kukaan aiemmin Ayreonissa kuultu. Hänen laulussaan on mukana juuri sitä aitoutta ja intohimoa, joka saa ihoni nousemaan kananlihalle.

MICHAEL MILLS (Toehider)
– Tässä on varmasti koko levyn tuntemattomin ääni. Syyttä. Tutustuin Michaelin musiikkiin ja covereihin Youtubessa. Hänen laulussaan oli niin paljon upeita vaikutteita Queenista, että rakastuin siihen heti. Täyttä kahlitsematonta eläytymistä musiikkiin. Michaelia voisi kuvata ”pelottavaksi neroksi”, koska hän on yksinkertaisesti täysin pitelemätön. Ujon oloinen ja hiljainen kaveri, josta kuoriutuu mikin varressa peto. Michael matkusti Australiasta asti äänittämään Hollantiin. En häpeä myöntää, että jännitin tilannetta enemmän kuin hän!

CHRISTINA SCABBIA (Lacuna Coil)
– Christinan piti laulaa Passionin rooli jo The Human Equationilla, mutta lopulta aikataulut eivät osuneet millään yksiin. Tavallaan se oli hyvä, koska Christinasta on sittemmin kuoriutunut jopa vielä parempi laulaja. Hän koki musiikkini todella haastavaksi jutuksi ja suostui rooliin vasta sanoitukset nähtyään. Hän tarttui haasteeseen lopulta todella urheasti. Christina on yksi aidoimmista ja lämminhenkisimmistä laulajista, joiden kanssa olen työskennellyt. Tiedättehän. On ihmisiä, jotka eivät feikkaa ja jotka ovat täydellisen ihastuttavia ollessaan juuri oma itsensä.

TOMMY KAREVIK (Seventh Wonder, Kamelot)
– Minua suorastaan uhkailtiin, että minun on työskenneltävä Tommyn kanssa, tai muuten… No, oikeassa olitte ja tästä saatte! Tutustuin Tommyn ääneen vasta hänen liityttyään Kamelotiin. Voi luoja, miten unohtumattomasta tulkitsijasta ja tunteiden tulkista puhutaankaan. Lähestyin Tommya Facebookin kautta. Taisi kestää peräti parikymmentä minuuttia, kun hän vastasi minulle innoissaan, että on ehdottomasti mukana. Tommy esittääkin syystä pääosaa albumilla. On tavallaan ironista, että Tommy näyttelee lapsineroa, koska hän on laulajana täydellinen nuori nero itsekin. Levyn lauluosuuksista esittäjän ansiosta eniten elivät juuri Tommyn osuudet. Hänen vaikutuksensa levyyn on paljon isompi kuin osaan edes määritellä.

JOHN WETTON (King Crimson, Asia)
– Viimeisenä mutta ei todellakaan vähäisimpänä, John. Yksi ikiaikaisista sankareistani. Arvatkaa miten hienoa on saada levylleen mukaan laulaja, jota on kuunnellut nuoresta kollista alkaen. Tarvitsin psykiatrin rooliin äänen, joka olisi yhtä aikaa iso ja vaikuttava, mutta myös lämmin ja luotettava. Johnin äänessä on itselleni juuri sellaista ikiaikaista ikonisuutta. Asiassa oli siinä mielessä onneakin matkassa, että Johnin manageri sattui pitämään todella paljon viime sooloalbumistani. Sitä kautta sain yhteyden Johniin. Lensin hänen luokseen Englantiin äänittämään hänen osuutensa hänen kotistudiossaan ja… Se sai minut lähes laskemaan alleni. Äänitin John Wettonin laulua tämän studiossa. En meinaa saada tätä sanapartta nytkään ulos suustani!

Arjen Lucassen myöntää aikojen muuttuneen paljon niistä hetkistä, kun hän teki ensimmäisiä Ayreon-albumeita. 90-luvun puolivälissä jopa sähköposti oli yhteydenpitovälineenä vielä lastenkengissä. Arjen kertoo laulajavalintojen helpottuneen melkoisesti niistä ajoista, kun vastauksia sai odotella jopa kuukausitolkulla.

– Tietenkin sosiaalinen media on suorastaan murskannut kaikki ne rajat, joita etanapostin aikaan vielä pidettiin väkisin hengissä! Nykyään saatan ottaa yhteyttä muusikoihin Facebookissa, Youtubessa, Twitterissa, MySpacessa tai ihan missä tahansa. Sähköpostikin tuntuu jotenkin vanhanaikaiselta tämän kaiken rinnalla. Tietenkään isoimpia ja tunnetuimpia muusikoita ei tavoita oikein vieläkään näillä keinoilla. Eivät kaiken maailman davidgilmourit ja muut itse ylläpidä Facebook-sivujaan. Mutta kyllä jalan saa ovien väliin huomattavasti aiempaa helpommin.

Vuosien aikana Ayreonin albumeilla on kuultu niin kirjava nippu upeita laulajia ja muusikoita, että tälle katraalle oikeutta tehdäkseen, olisi näiden kaikien nimet lueteltava. Unelmien laulajien kiinnittäminen on helpottunut vuosien aikana Ayreonin tunnettavuuden kasvettua, mutta täydellisiltä tyrmäyksiltäkään ei ole vältytty ja juuri haluamiensa laulajien levylle buukkaaminen ei ole Arjenin mukaan vieläkään kovin helppoa.

– Useimmiten sellaiset ”painu nyt v*ttuun progeoopperoinesi”-tyyppiset vastaukset jäävät tulematta kokonaan, Arjen hymähtää huvittuneesti. – Mutta toisaalta, kyllä niitä kieltäytymisiäkin tulee. Usein todella kohteliaita sellaisia. Esimerkiksi Steven Wilson vastasi taannoin, että hänen mielestään musiikkini on lajissaan ihan ehdotonta huippuluokkaa (mikä oli muuten aikamoinen kohteliaisuus, huh!), mutta totesi samaan hengenvetoon, että siitä huolimatta musiikkini ei kosketa häntä itseään ollenkaan. Arvostan tällaista rehellisyyttä todella paljon.

– Alkuaikoina muusikoiden kiinnittäminen oli aikamoisen työn ja tuskan takana. Kukaan ei tiennyt mikä Ayreon on. Kukaan ei tiennyt kuka minä olen. Asia on muuttunut siinä mielessä, että Ayreonin nimi tunnetaan aika hyvin ja monet ovat kuulleet musiikistani levyilläni vierailleilta muusikoilta. Se on todella hienoa. Eniten minua ilahduttaa kuitenkin se, kuinka monet tulevat mukaan tähän kaikkeen puhtaasti intohimostaan musiikkiin. Historiaan mahtuu kuitenkin muutamia niitä hyväksikäyttöyrityksiä, jotka saavat puolestaan jäädä ihan omaan arvoonsa.

AKI NUOPPONEN

Kommentointi on suljettu.